רפואה סינית, דיקור סיני ויפני, צמחי מרפא, ותמציות באך

סובלים מכאבי בטן? טיפול לכאבים ע"י דיקור סיני

כאבי בטן. אין אחד מאתנו שלא חווה אותם מקרוב. הם יכולים להתבטא בצורות שונות. אחדים מאתנו יסבלו משלשולים, אחרים דווקא מעצירויות ויש שיסבלו באופן תמידי בהתכווצויות שרירים ובגזים עצורים. כאבי בטן הם מבין הכאבים הנפוצים יותר שנחווה במהלך חיינו, ולא פעם הם גורמים לנו לטרדה רבה. אז בואו לא נשמור את הכאבים בבטן – נבין ממה הם עלולים להיגרם ומה אומר על כך הדיקור הסיני.

מהם הגורמים הנפוצים לכאבי בטן?

הגורמים לכאבי בטן יכולים להיות רבים ושונים. ראשית, לא אחת מדובר במצבים של מתח וחרדה. לדוגמה, אדם שיש לו פחד קהל אשר יודע שהוא צריך להרצות בפני קהל של סטודנטים בעוד כשבוע, עלול לחוות כאבי בטן. סיבה נפוצה נוספת היא אכילת מזון בלתי בריא או מקולקל דוגמת שווארמה או מעדן חלב שהתוקף שלו פג. במקרים אלה מדובר בכאבי בטן זמניים שחולפים כעבור יום או אפילו כמה שעות. שלישית, ישנן תופעות שונות אשר עלולות לגרום לכאבי בטן: כיב התריסריון, אבנים בכליות או דלקת בדרכי השתן, צליאק, טפילים בבטן, מחלות חיידקיות, חסימת מעי, מחלות גניקולוגיות ועוד.

מה יש לרפואה הסינית לומר על כך?

הרפואה הסינית המסורתית היא שיטת ריפוי עתיקה שמקורה בסין לפני כ-3,000 שנה. זוהי גישה הוליסטית המתייחסת לגוף, הנפש והרוח כמכלול אחד. היא מבוססת על התפיסה שבריאות מושגת על ידי שמירה על זרימה חופשית ואיזון של האנרגיה החיונית, הנקראת "צ'י", בגוף.

לפי התפיסה הסינית המסורתית, כאשר זרימת הצ'י חסומה או חסרה, מתפתחים כאבים וחוסר איזון בגוף. החסימות / החסרים יכולים לנבוע מגורמים פיזיים, רגשיים או סביבתיים. מטרת הטיפולים השונים היא לשחרר את החסימות, לאזן את הצ'י ולשמור על זרימה חופשית שלה. הגוף האנושי נתפס כמערכת אחת המחוברת לטבע ולסביבה. השיטות הטיפוליות מכוונות לא רק לטיפול בתסמינים אלא גם לטיפול במקור הבעיה ולחיזוק הבריאות הכוללת. הדגש הוא על מניעה, איזון ועזרה לגוף לרפא את עצמו.

התיאוריה הסינית מתארת את הצ'י כאנרגיה המופצת בגוף דרך מערכת המרידיאנים – צינורות אנרגטיים המחברים את איברי הגוף השונים. כל איבר ואזור בגוף קשורים למרידיאן ספציפי ולסוג האנרגיה המזינה אותם. חוסר איזון בזרם האנרגיה במרידיאן עשוי לגרום להפרעות ותסמינים ספציפיים. כך שהרפואה הסינית מתייחסת לבריאות ולחולי מנקודת מבט כוללת, מחפשת את המקור לחוסר האיזון במחזוריות הטבעית ומטפלת בכל מרכיבי הגוף, הרוח והנפש כדי להשיב את האיזון הפנימי והחיצוני.

מקור התמונה: commons.wikimedia.org | File:Mubun-Abdominal-Diagnosis.jpg

סובלים מכאבי בטן כרוני – ולא יודעים מאיפה להתחיל?

אני מזמינה אותך לבוא לפגישת ייעוץ,
לקבל אבחון והסבר מקיף ולטפל בשורש הבעיה
שגי 052-3686354

לפי הרפואה הסינית, כאבי בטן עשויים לנבוע מחוסר איזון של איברים שונים, כגון: קיבה, מעיים, כבד, כיס מרה, טחול, לבלב שישפיעו על דרכי זרימת הצ'י ועל פעולת האיברים הפנימיים השונים. כל איבר קשור לסוג ספציפי של צ'י ולתפקודים מסוימים בגוף: 

כאבי בטן עליונה (מהטבור ומעלה)

עשויים לנבוע מבעיות בקיבה, לבלב או כבד. לפי התיאוריה הסינית, הקיבה אחראית על עיכול המזון והפקת האנרגיה מהמזון. חוסר איזון בקיבה עלול לגרום לנפיחות, חרדה וכאבים. הלבלב קשור לוויסות התזונה והרגשות, ובעיות בו יכולות לגרום לכאבים, צרבות ובחילות. הכבד שולט בזרימת הצ'י ובהפרשת המרה החיונית לעיכול.

כאבי בטן תחתונה (מהטבור ומטה)

עשויים להיגרם מבעיות במעי הגס / דק, כליות, שלפוחית שתן או איברי המין (שחלות, רחם, פרוסטטה, שופכנים). בגישה הסינית, המעי הגס קשור להפרשת הפסולת מהגוף. עצירות, שלשולים וגזים מיוחסים לחסימות בזרימת הצ'י במעי. הכליות קשורות לבריאות השלד, המוח והמערכת הרבייה. חולשה בכליות עלולה לגרום לכאבים באגן. איברי המין נחשבים חלק ממערכת הכליות.

כאבי בטן אמצעיים (סביב הטבור)

יכולים להיגרם מחוסר איזון בלבלב, טחול או כבד. הטחול קשור להזנת האיברים בדם ובאנרגיה ופוגמות בו עלולות לגרום לנפיחות וצינון באזור הבטן. הכבד שולט בזרימת הצ'י ובעיות בו עלולות לגרום ללחצים וכאבים באזור הבטן התיכונה.

בנוסף, לפי הגישה הסינית, כאבי בטן עשויים לנבוע גם מגורמים רגשיים וסביבתיים שפוגעים באיזון הגוף, כמו עצב, דאגה, לחץ נפשי, קור או לחות יתר.

תהליך האבחון בשיטות סיניות יכלול איסוף מידע רב על סממני הכאבים והמצב הכללי, כדי לזהות את המקור לחוסר האיזון ולהתאים את הטיפול המתאים ביותר.

דרכי טיפול:

דיקור סיני

דיקור הוא אחת השיטות המרכזיות בטיפול הסיני. בשיטה זו משתמשים במחטים דקיקות המוחדרות לנקודות ספציפיות על פני הגוף, המצויות על מרידיאנים – "צינורות" דמיוניים שבהם זורמת האנרגיה החיונית הצ'י. החדרת המחטים לנקודות מסוימות נועדה לשחרר חסימות, לאזן וליצור זרימה חופשית של הצ'י. לפי הרפואה הסינית, כאבי בטן מקורם בחוסר איזון ובחסימות בזרימת האנרגיה לאיברים הפנימיים והמעיים. דיקור בנקודות הקשורות לאיברים אלו יכול לסייע בשחרור הכאבים.

צמחי מרפא

הצמחים תופסים מקום חשוב ברפואה הסינית. לצמחים שונים יוחסו תכונות ריפוי מאזנות שונות – מחממות, מקררות, מסייעות בהפרשות וכדומה. תערובות צמחי המרפא נבחרות בקפידה כדי לסייע באיזון מצבים שונים כמו כאבי בטן. דוגמאות לפורמולות צמחי מרפא לפי אבחנה סינית של הלשון והבטן:

נקודות לחיצה

שיטה נוספת היא לחיצות על "נקודות לחץ" – נקודות חיוניות לאורך המרידיאנים של זרם האנרגיה. הלחיצה חזקה על נקודות אלו נועדה לשחרר חסימות שם. נקודות עיקריות ללחיצה לכאבי בטן הן: הונגגו (LI4) בגב היד, צוסנלי (ST36) מתחת לברך, שואידאו (SP9) בקרסול הרגל ועוד. לרוב משלבים לחיצה איטית, מסאז׳ ולחיצות ישירות על הנקודות.

בטיפול אני משתמשת בתשאול, אבחנת הדופק והלשון ומישוש בטן.

Location of acupuncture: A: Zusanli (ST36); B: Sanyinjiao (SP36); C: Hegu (LI4). The red solid points in A, B, and C represent Zusanli, Sanyinjiao, and Hegu (LI4), respectively
מקור התמונה: אתר researchgate.net

כאבי בטן תחתונה ברפואה סינית: ימין מול שמאל

ברפואה סינית, מיקום הכאב בבטן התחתונה יכול לספק תובנות לגבי מקור הכאב.

להלן פירוט ההבדלים בין כאבי בטן תחתונה מימין לשמאל:

כאב בטן בצד ימין

קשור למספר מערכות:

במערכת החיסון בצד ימין באיזור האפנדיציט יש צבר גדול של בלוטות לימפה שמתנפחות בזמן של דלקת פעילה בגוף (אקוטית או כרונית) ולכן האיזור יהיה רגיש יותר במידה ומתרחש תהליך דלקתי.

איברי הכבד ודרכי המרה נמצאים בצד ימין ובמקרים רבים בעיות הקשורות לכבד מקרינות על צד ימין בבטן, למשל בחסימת כבד נראה כאב עמום או חד בצד ימין, נפיחות, בחילות, הקאות, עצירות, ובשילוב לשון צהובה או חיפוי צהוב בלשון.

תסמינים בעודף חום בכבד

נראה עצבנות, נדודי שינה, צמא, פה יבש, צואה שחורה/יבשה, עצירות.

תסמינים בחולשת צ'י בכבד

חולשה, עייפות, דיכאון, חוסר מוטיבציה, נשירת שיער, עצירות, שינה שטחית, התעוררויות מרובות.

כאב בטן בצד שמאל

קשור לאיבר הקיבה והטחול הממוקמים בצד שמאל מתחת לצלעות.

ברפואה סינית כאב בצד שמאל זו אינדיקציה לזרימת דם לקויה ולעומס בכבד בעקבות רעילות.

תסמינים בחולשת צ'י בטחול

עייפות, חולשה, חוסר תאבון, שלשולים כרוניים, גזים, נפיחות בבטן.

תסמינים בעודף לחות בטחול

שלשולים, נפיחות בבטן, חולשת צואה, אובדן תיאבון.

תסמינים בחום בטחול: כאב בצד שמאל, חום, צמרמורות, צואה דמומית.

סובלים מכאבי בטן כרוני – ולא יודעים מאיפה להתחיל?

אני מזמינה אותך לבוא לפגישת ייעוץ,
לקבל אבחון והסבר מקיף ולטפל בשורש הבעיה
שגי 052-3686354

מזמינה אתכם לשיחת יעוץ וטיפול אצלי בקליניקה

× - פנו אליי
דילוג לתוכן